16 Mart 2021 Salı

TÜMOSAN YERLİ MOTOR VE TRANSMİSYON ÇÖZÜMLERİ !!

TÜMOSAN, 1976 yılında motor tahrik ve aktarma organları ve benzeri teçhizatı üretmek amacıyla kurulmuş, ancak faaliyetlerini dizel motor ve traktör üretiminde yoğunlaştırmıştır. Türkiye’nin ilk dizel motor üreticisi olma özelliğini taşıyan TÜMOSAN son yıllarda önemli bir ihtiyaç olarak öne çıkan yerli dizel motor, transmisyon, platform ve çeşitli alt sistem ihtiyaçları üzerine yoğunlaşmış ve önemli ürünler sergilemiştir.

TÜMOSAN’ın Motor Çalışmaları

TMSN X 5.4TMSN X 5.4TMSN X7.4TMSN X 7.5
GENEL ÖZELLİKLER
Anma Gücü: 300 Hp @ 2100 rpmAnma Gücü: 360 Hp @ 2600 rpmAnma Gücü: 460 Hp @ 2400 rpmAnma Gücü: 530 Hp @ 2400 rpm
Anma Torku: 1060 Nm @ 1400-1900 rpmAnma Torku: 1085 Nm @ 1800-2300 rpmAnma Torku: 1550 Nm @1300- 2100 rpmAnma Torku: 1550 Nm @1400- 2400 rpm
Toplam motor hacmi: 5.2 litreToplam motor hacmi: 7.8 litre
ÇapxStrok: 110 mm x 137 mm
Silindir sayısı: 4Silindir sayısı: 6
Minimum özgül yakıt tüketimi: 205 g/kWh

TMSN 4 Silindirli Motor (TMSN X 5.4 & TMSN X 5.5)

TMSN 4 Silindirli İçten Yanmalı Motor, yeni nesil yüksek performanslı askeri şartlarla uyumlu turbo beslemeli, common rail yakıt enjeksiyon sistemine sahip 4 silindirli dizel motor çözümüdür.

TMSN 6 Silindir Motor (TMSN X 7.4 & TMSN X 7.5)

TMSN 6 Silindirli İçten Yanmalı Motor, yeni nesil yüksek performanslı askeri şartlarla uyumlu turbo beslemeli, common rail yakıt enjeksiyon sistemine sahip 6 silindirli dizel motor çözümüdür. Güç aralığı 230-530BG  aralığında olan motor düşük yakıt tüketimi ve uzun servis süreleri ile kullanıcısına düşük maliyet sunar.

S8000 3 Silindir Motor

S8000 3 Silindirli İçten Yanmalı Motor düşük Yakıt Tüketimi Sağlayan ve Turbo-Intercooler Teknolojisi ile Yüksek Tork üreten Stage IIIA emisyon standardında çalışan dizel motor çözümüdür. Güç aralığı 55-75BGaralığında olan motor düşük yakıt tüketimi ve uzun servis süreleri ile kullanıcısına düşük maliyet sunar.

S8000 4 Silindir Motor

S8000 4 Silindirli İçten Yanmalı Motor, Turbo-Intercooler Teknolojisi ile Yüksek Tork ve Düşük Yakıt Tüketimi Sağlayan, Stage IIIA uyumlu dizel motor çözümüdür. Güç aralığı 75-115BG  aralığında olan motor düşük yakıt tüketimi ve uzun servis süreleri ile kullanıcısına düşük maliyet sunar.

S8000 6 Silindir Motor

S8000 6 Silindirli İçten Yanmalı Motor, Turbo-Intercooler Teknolojisi ile Yüksek Tork ve Düşük Yakıt Tüketimi Sağlayan, Stage IIIA uyumlu dizel motor çözümüdür. Güç aralığı 115 -175 BG  aralığında olan motor düşük yakıt tüketimi ve uzun servis süreleri ile kullanıcısına düşük maliyet sunar.

Hibrit Güç Grubu Platformu

TÜMOSAN Hibrit Güç Grubu Platformu, TÜMOSAN tarafından geliştirilen temelde üç bölümden oluşan  Seri Hibrit Tahrik Sistemine sahip yerli ve milli bir platformdur. Birinci bölümde dizel motor ile elektrik jeneratör paketi, ikinci bölümde elektrik motorları ile diğer elektronik üniteler ve üçüncü bölümde ise batarya paketi bulunmaktadır.

Hibrit Güç Grubu Platformu talebe göre özelleştirilebilir modüler bir yapıdadır. Kontrol ünitesi sayesinde çalışma esnasında farklı araç isterlerine geçiş yapılabilir özelliktedir. Platform, seri hibrit uygulamasında çalışırken jeneratörden gelen enerji ile elektrik motorları beslenirken aynı zamanda batarya da şarj edilebilir özelliktedir. Yine aynı uygulamada yüksek tork gerektiren koşullarda, batarya deşarj seçeneğine alınmaktadır. Platformun sessiz çalışmasının istendiği operasyon koşullarında ise dizel motor tamamen durdurulur ve elektrik motorları doğrudan batarya üzerinden beslenirler. Platform aynı zamanda rejeneratif olarak da çalışabilmektedir.

TÜMOSAN yerli ve milli sermaye ile geliştirdiği bu temel teknoloji platformu ile gelecekteki operasyon sahasında görev alacak hibrit araçlara güç katmayı hedeflemektedir.

Konvansiyonel Güç Grubu Platformu

TÜMOSAN PUSAT’ın alt yapısını oluşturan konvansiyonel güç grubu ve aktarma organları, TÜMOSAN tarafından zorlu ortam koşullarında görev yapacak şekilde tasarlanmış yerli ve milli bir platformun alt yapısını oluşturur. Platform bünyesinde motor olarak, yeni nesil yüksek performanslı, askeri şartlarla uyumlu turbo beslemeli, sabit basınçlı yakıt püskürtme sistemine sahip 4 silindirli TMSN x5.4 ve TMSN x5.5 dizel motorları kullanılmaktadır.

Transmisyon olarak ise, taktik tekerlekli askeri araçlar, ağır ve orta sınıf ticari araçlar, midibüs, otobüs ve iş makinaları için TÜMOSAN tarafından geliştirilmiş, modüler mimariye sahip TMSN 1308 manuel ve senkromeçli otomatik transmisyon opsiyonları mevcuttur. Platformun aktarma organlarını oluşturan; transfer kutusu, diferansiyel, tekerlek göbeği ve süspansiyon sistemi düşük bakım gerektiren, modüler, yüksek performans ve dayanıma sahip olarak yine TÜMOSAN tarafından geliştirilmiş alt sistemlerdir.

ALP Hafif Paletli Araç Güç Grubu

Türkiye’de ilk kez tamamen yerli ve milli imkânlarla oluşturulan, 18 ton muharebe ağırlığına kadarki hafif ve orta seviye paletli zırhlı araçlar (Yeni Nesil ZMA, Silah Taşıyıcı Araçlar, Zırhlı Muharebe Araçları) ve mevcut M113 araç ailelerinin ihtiyaçlarına doğrudan cevap verebilecek güç grubu TÜMOSAN tarafından oluşturulmuştur.

Güç grubu temel olarak motor, transmisyon, soğutma, egzoz ve hava emiş sistemleri olmak üzere 5 ana alt-sistemden oluşmakta olup elektrik ve mekanik arayüzlerini bünyesinde bulundurmaktadır. Böylelikle oluşturulan güç grubu muharebe sahasında araç üzerindeki güç gurubu bölmesinden kolayca sökülüp takılabilmektedir ve araçların muharebede kalma süresini arttırmaktadır. Güç grubunda kullanılan ve TÜMOSAN tarafından geliştirilen, sabit basınçlı püskürtme (common rail injection) sistemine sahip 4 silindirli 04DC02IV052H4-360H dizel motoru, TMSN serisi dizel motor ailesinin en yeni üyesidir. Motorun anma gücü 268 kW (360BG), nominal devir hızı 2500rpm, yakıt tüketimi 205gr/kWs ve sıkıştırma oranı 15:1’dir. Motor; yüksek güç yoğunluğu, yüksek tork, yakıt verimliliği ve özel askeri isterleri karşılayabilir şekilde aynı zamanda düşük işletme maliyeti ve kolay bakım edilebilir özellikte tasarlanmıştır.

Güç Grubunun Soğutma paketi, hava emiş ve egzoz sistemleri TÜMOSAN tarafından zorlu çevre şartlarında görev yapabilecek şekilde tasarlanmış, soğutma paketinde yerli üretim yapan AKG Türkiye firması ile çalışılmıştır. Çevre koşulları olarak +55°C’de tam performanslı çalışma imkanı sunmakta ve askeri standartlarda görev yapabilmektedir. Transmisyon olarak HST OTOMOTİV tarafından Türkiye’de yerli olarak üretilen Allison marka X200-4C cross drive (karşıt sürüşlü) transmisyon kullanılmaktadır. Entegrasyon kolaylığı ve esneklik sağlayan modüler tasarıma sahip transmisyon; entegre tahrik, direksiyon ve fren sistemlerini içinde barındıran kompakt bir yapıya sahiptir. Yüksek performans, yüksek güvenilirlik, dayanıklılık ve minimum maliyet şartları için tasarlanan Allison marka X200-4C transmisyon, güç aktarma organlarını ve aracı koruyan standart özellikleri bünyesinde barındırmakta ve sürücü eğitimlerini en aza indiren kullanım kolaylığı sağlamaktadır.

4 Silindir Motor Uygulamaları

4 Silindirli motor ailesi 75/85/95/105 ve 115Hp motor güçlerini sunmaktadır. TÜMOSAN motorların Türkiye’nin yerli motor ihtiyacını karşılayabilecek nitelik ve kalitede olduğu uygulamasını yaptığı projeler ile kanıtlanmıştır. Ülkemizin milli stratejisi, yerli ve millî üretim hedefleri doğrultusunda TÜMOSAN marka yerli motorların tüm askeri, ticari ve endüstriyel sistem ve sistemlere uygulanabileceği tespit edilmiştir. TÜMOSAN motorlarının belirlenen güç çerçevesindeki sistemlerde uygulanabilir , olması sayesinde iyi uygulama örneği olarak projelerin yaygınlaştırılabilir olma potansiyelini yüksek kılmaktadır. Yapılan uygulamalar yabancı sistemlerin yerlileştirilmesi kapsamında tüm yerli firmaları da teşvik etme ve örnek uygulama olma potansiyeline sahiptir.

TÜMOSAN Transmisyon Ürünleri

DURA MT Mekanik Transmisyon

DURA MT, taktik tekerlekli askeri araçlar, ağır ve orta sınıf ticari araçlar, midibüs, otobüs ve iş makinaları için geliştirilmiş, modüler mimariye sahip bir senkromeçli manuel transmisyon ürün ailesidir.

Özgün ve kompakt tasarımı sayesinde yüksek tırmanma kabiliyeti ile beraber yüksek azami hız, düşük yakıt tüketimi, yüksek ivmelenme performansı, hızlı ve konforlu vites geçişi, zorlu arazi ortamında ve ağır koşullarda sorunsuz çalışabilme, düşük bakım ve işletim masrafları ve uzun süre dayanıklılık sunmaktadır. Opsiyonel Retarder eklentisiyle servis frenlerini rahatlatma imkanı sağlamasının yanında, arka ve yan güç çıkışları ile yardımcı sistemlerin çalıştırılmasına olanak vermektedir.

Özellikleri:

  • 200-800 HP aralığında azami güç kapasitesi
  • 1000-3300 Nm aralığında azami giriş torku
  • 2800 rpm azami giriş hızı
  • 6+1, 8+1, 12+2, 16+2 vites seçenekleri
  • Senkromeçli manuel vites kontrolü
  • Mekanik vites sistemi
  • Elektro-pnömatik takviye geçiş sistemi
  • Aktif yağlama sistemi
  • SAE 1/2/3 motor bağlantı seçenekleri
  • Alüminyum gövde
  • Arka ve yan güç çıkışı seçenekleri
  • Opsiyonel Retarder eklentisi

DURA AMT Senkromeçli Otomatik Transmisyon

DURAMAT, taktik tekerlekli askeri araçlar, ağır ve orta sınıf ticari araçlar, midibüs, otobüs ve iş makinaları için geliştirilmiş bir tam otomatik tork konvertörlü transmisyon ürün ailesidir.

Islak kavramalı tam otomatik vites sistemi sayesinde hızlı ve konforlu vites geçişi, özgün ve kompakt tasarımı sayesinde ise yüksek tırmanma kabiliyeti ile beraber yüksek azami hız, yüksek ivmelenme performansı, zorlu arazi ortamında ve ağır koşullarda sorunsuz çalışabilme ve uzun süre dayanıklılık sunmaktadır. Opsiyonel dahili Retarder eklentisiyle servis frenlerini rahatlatma imkanı sağlamasının yanında, standart ön güç çıkışı ile yardımcı sistemlerin çalıştırılmasına olanak vermektedir.

Özellikleri:

  • 200-600 HP aralığında azami güç kapasitesi
  • 1000-2600 Nm aralığında azami giriş torku
  • 2800 rpm azami giriş hızı
  • Planet dişli grubu mimarisi
  • Tork konvertörlü otomatik vites kontrolü
  • Elektro-hidrolik vites sistemi
  • Aktif yağlama sistemi
  • SAE 1/2/3 motor bağlantı seçenekleri
  • Alüminyum gövde
  • Standart ön güç çıkışı
  • Opsiyonel dahili Retarder

DURAMAT Tam Otomatik Transmisyon

DURAMAT, taktik tekerlekli askeri araçlar, ağır ve orta sınıf ticari araçlar, midibüs, otobüs ve iş makinaları için geliştirilmiş bir tam otomatik tork konvertörlü transmisyon ürün ailesidir.

Islak kavramalı tam otomatik vites sistemi sayesinde hızlı ve konforlu vites geçişi, özgün ve kompakt tasarımı sayesinde ise yüksek tırmanma kabiliyeti ile beraber yüksek azami hız, yüksek ivmelenme performansı, zorlu arazi ortamında ve ağır koşullarda sorunsuz çalışabilme ve uzun süre dayanıklılık sunmaktadır. Opsiyonel dahili Retarder eklentisiyle servis frenlerini rahatlatma imkanı sağlamasının yanında, standart ön güç çıkışı ile yardımcı sistemlerin çalıştırılmasına olanak vermektedir.

Özellikleri:

  • 200-600 HP aralığında azami güç kapasitesi
  • 1000-2600 Nm aralığında azami giriş torku
  • 2800 rpm azami giriş hızı
  • Planet dişli grubu mimarisi
  • Tork konvertörlü otomatik vites kontrolü
  • Elektro-hidrolik vites sistemi
  • Aktif yağlama sistemi
  • SAE 1/2/3 motor bağlantı seçenekleri
  • Alüminyum gövde
  • Standart ön güç çıkışı
  • Opsiyonel dahili Retarder

Transfer Kutusu

TÜMOSAN Transfer Kutusu, ön ve arka akslar arasında istenilen oranda güç paylaşımı sağlayan; 4×4, 6×6 ya da 8×8 taktik tekerlekli askeri araçlar, ağır ve orta sınıf ticari araçlar, midibüs, otobüs ve iş makinaları için geliştirilmiş bir ara transmisyon çözümüdür.

Sistem; sahip olduğu elektro-pnömatik kontrollü iki hız seçeneği ve kilitli-kilitsiz kullanabilme opsiyonu ile yüksek tırmanma kabiliyeti ile beraber, zorlu arazi ortamında ve ağır koşullarda sorunsuz çalışabilme ve uzun süre dayanıklılık sunmaktadır. Entegre park freni ile park halinde güvenli fren imkanı ve kompakt tasarımı ile hacim avantajı sağlamaktadır.

Özellikleri:

  • 8600 Nm azami giriş torku
  • 3500 rpm azami giriş hızı
  • 1:1 ve 1:1,77 hız oranı
  • %50-%50 ve %33-%67 ön-arka güç paylaşım oranı
  • Elektro-pnömatik vites ve kilitleme sistemi
  • Entegre park freni
  • Alüminyum gövde
  • Düşük bakım ve işletim masrafları
  • Zorlu arazi ortamında ve ağır koşullarda sorunsuz çalışabilme
  • Yüksek dayanım ömrü
  • Kompakt tasarım

Diferansiyel

TÜMOSAN Diferansiyel, sağ ve sol akslar arasındaki tork ve hız dengesini sağlayan; taktik tekerlekli askeri araçlar, ağır ve orta sınıf ticari araçlar, midibüs, otobüs ve iş makinaları için geliştirilmiş bir konik dişli sistemidir.

Sistem; sahip olduğu elektro-pnömatik kontrollü kilitli-kilitsiz kullanabilme opsiyonu ile zorlu arazi ortamında ve ağır koşullarda sorunsuz çalışabilme ve uzun süre dayanıklılık sunmaktadır. Üç ve daha çok aksa sahip araçlar için tandem olarak kullanılabilme imkanı ve kompakt tasarımı ile hacim avantajı sağlamaktadır.

Özellikleri:

  • 5600 Nm azami giriş torku
  • 3500 rpm azami giriş hızı
  • 1:1,53 ve 1:1,38 hız seçeneği
  • Elektro-pnömatik kilitleme sistemi
  • Alüminyum gövde
  • Düşük bakım ve işletim masrafları
  • Zorlu arazi ortamında ve ağır koşullarda sorunsuz çalışabilme
  • Yüksek dayanım ömrü
  • Kompakt tasarım

Tekerlek Göbeği

TÜMOSAN Tekerlek Göbeği, taktik tekerlekli askeri araçlar, ağır ve orta sınıf ticari araçlar, midibüs, otobüs ve iş makinaları için geliştirilmiş, sağ ve sol aks çıkışlarında tork arttırımı sağlayan bir planet dişli sistemidir. Sistem; servis freni, yarım mil, dümenleme kolu ve diğer süspansiyon sistemi alt bileşenlerini barındırmaktadır.

Özellikleri:

  • 4450 Nm azami giriş torku
  • 2200 rpm azami giriş hızı
  • 1:4 hız azaltma oranı
  • Entegre servis freni
  • Otomatik tekerlek şişirme sistemi ara yüzü
  • Düşük bakım ve işletim masrafları
  • Zorlu arazi ortamında ve ağır koşullarda sorunsuz çalışabilme
  • Yüksek dinamik yük kapasitesi
  • Yüksek dayanım ömrü
  • Kompakt tasarım

TÜMOSAN Elektronik Kontrol Üniteleri

Dizel Motor Elektronik Kontrol Ünitesi (MEKÜ)

Dizel Motor Elektronik Kontrol Ünitesi (DMEK-1), ortak ray (common-rail) sistemli dizel motorları kontrol edebilen dizel motorda standartlara uygun emisyon değerlerine sahip, yakıt tüketiminde avantajlı performansı yüksek duruma getirmek için tasarlanmıştır.Uzun ömürlü ve bakıma ihtiyaç duymaması ile kullanıcı dostudur. Tamamen yerli imkanlarla ve TÜMOSAN ARGE personeli tarafından tasarlanmış olan Motor Elektronik Kontrol Ünitesi, motor üzerinde yer alan her türlü çevresel birimlerin izlenmesini ve kontrolünü sağlayarak dizel motorun zorlu arazi şartlarında dahi yüksek performanslı ve uzun ömürlü olmasını sağlamaktadır.

Hibrit Güç Dağıtım Ünitesi (HGDÜ)

Hibrit Güç Dağıtım Ünitesi, Hibrit Araç Kontrol Ünitesinden gelen komutlara göre doğrultucu ya da bataryadan gelen enerjinin motor sürücülere yüksek DC gerilim olarak iletilmesini sağlar.
Aynı zamanda hibrit çalışma moduna göre bataryanın şarj-deşarj enerjisinin iletilmesini sağlar.  Düşük DC gerilim ile çalışan sistemlere kesintisiz besleme verilmesi de Hibrit Güç Dağıtım Ünitesinin görevidir.

Hibrit Araç Kontrol Ünitesi (HAKÜ)

Hibrit Araç Kontrol Ünitesi, gaz/fren pedallarının durumuna ve hibrit modu seçimine göre elektrik- elektronik üniteleri yönetir. Araç sistemine dair bilgileri CAN haberleşmesi üzerinden toplayarak bilgi ekranına -J1939 standardına uygun olarak- aktarır. Hibrit modu seçimine göre dizel motoru durdurup çalıştırabilir. Bataryanın şarj/deşarj modlarına geçiş yapmasını sağlar. Elektrik motorlarının enerji ihtiyacına göre dizel motorun çalışma devrini belirler. Gövde kontrol ünitesi ile haberleşmek için özelleştirilebilir.

Transmisyon Elektronik Kontrol Ünitesi (TEKÜ)

Tamamen yerli imkanlarla ve TÜMOSAN ARGE personeli tarafından tasarlanmış DURA serisi transmisyon üniteleri için geliştirilmiş olan Transmisyon Elektronik Kontrol Ünitesi (TEKÜ), transmisyon ünitesinin güvenli ve yüksek performanslı çalışmasını sağlayan bir kontrol ünitesidir. Transmisyon Elektronik Kontrol Ünitesi, otomotiv güvenlik standartlarına uygun olarak tasarlanmış ve hem 12 V, hem de 24 V sistemlerde kullanılabilir yapıdadır. Aynı zamanda esnek yazılım altyapısı sayesinde 18 vitese kadar hem tam otomatik, hem de otomatize edilmiş manuel şanzımanları her türlü arazi şartlarında güvenle kontrol edebilmektedir.

1 yorum:

  1. Ukrayna Rusya savaş yorumlarını izliyorumda üzülerek söylüyorum bu savaştan ders çıkartabilen ne bir ordu mensubu nede bir aydın fikir insanı ne yazıkki göremiyorum. bu savaş Kardenizde en önemli bir denizimizin kıyısında gerçekleşiyor oysa Türkiyenin ne karadeniz filosu diye bir filosu var nede Karadeniz ordusu diye bir ordusu var . oysa kimseyi kışkırtmadan savunma amaçlı diyerek Çok kapsamlı Karadeniz ordusunuda filosunuda oluşturmanın tam zamanı değilmi sizcede . böyle bir fırsat belkide ikiyüzyılda bir gelir belkide gelmez bunu askeri otoritelerimizin devleti yöneten en üst makamlarının böyle büyük bir altın tabakta kapımıza gelen fırsatı değerlendirmesini temenni ediyorum 😎😎

    YanıtlaSil